C
onform rezultatelor studiului Pharma & Hospital Report, Cegedim estimează că valoarea medicamentelor eliberate către pacienţi în
România a atins nivelul de 3,04 miliarde lei la preţ de distribuție în trimestrul 1 al anului 2016, în scădere cu 7,0% comparativ cu trimestrul
1 al anului 2015. Pharma & Hospital Report, studiu de referință în analiza pieței farmaceutice, este realizat în România începând din 1996.
„Reducerea prețurilor aplicată anul trecut pentru medicamentele pe bază de prescripție a determinat o scădere semnificativă a acestui segment
în farmacii (-14,3% în valoare pentru ultimele 12 luni), care a determinat o perturbare semnificativă a lanțului de aprovizionare și a creat un
adevărat obstacol pentru disponibilitatea multor tratamente. Dacă facem abstracție de introducerea tratamentului pentru hepatită, scăderea acestui
segment ar fi fost de 16,7%. În situația actuală, considerăm că întreaga metodologie de fixare a prețurilor și de co-plată a medicamentelor
trebuie revizuită" a declarat Petru Crăciun, director general Cegedim.
Piaţa totală – Trim. 1/2016
Valoarea totală a medicamentelor eliberate către pacienți în trimestrul 1 din 2016 s-a ridicat la 3,04 miliarde lei, în scădere cu 7,0% față de
trimestrul 1 din 2015. Medicamentele pe bază de rețetă (Rx) din farmacii au atins o valoare de 2,05 miliarde lei, în scădere cu 9,4%. Medicamentele
fără prescripție (OTC) au atins o valoare de 0,64 miliarde lei, în creștere cu 1,6%, iar segmentul de spital a atins 0,35 miliarde lei, în
scădere cu 7,1% față de trimestrul 1 din anul precedent.
Piaţa totală – MAT 1/2016 (aprilie 2015 - martie 2016)
La nivelul ultimelor 12 luni valoarea totală a pieţei a fost de 11,5 miliarde lei, în scădere cu 9,0% faţă de perioada corespunzătoare a anului
precedent (aprilie 2014 - martie 2015). Pe segmente, ratele de creştere în RON au fost de -14,3% pentru Rx în farmacii, 8,2% pentru OTC şi
-1,8% pentru spitale.
Grupe terapeutice mari - MAT 1/2016 (aprilie 2015 - martie 2016)
În privința evoluției principalelor grupe terapeutice, în ultimele 12 luni se evidențiază creșteri în volum doar în cazul medicamentelor
anti-neoplazice și imunomodulatoare (2,2%); în valoare, creșterea medicamentelor anti-infecțioase sistemice (2,8%) este singura peste zero.
Top 20 Valoare Corporații - MAT 4/2015 (ianuarie - decembrie 2015)
Componența principalelor 3 corporații din punct de vedere al valorii pentru ultimele 12 luni se modifică prin rocada dintre Servier (inclusiv Egis),
locul 3 cu vânzări de 558,7 mil. lei și Hoffmann La Roche, locul 4 cu vânzări de 534,9 mil. lei, pe primul loc rămânând Sanofi (inclusiv Zentiva)
cu 813,9 mil. lei, urmată de Novartis (inclusiv Sandoz) cu 597,9 mil. lei. Topul primilor 10 jucători este completat de Pfizer (521,5 mil. lei), Abbvie
(509,3 mil. lei), Sun Pharma (inclusiv Terapia, 505,0 mil. lei), GlaxoSmithKline (484,2 mil. lei), AstraZeneca (388,6 mil. lei), și Merck & Co
(335,1 mil. lei). Ascensiunea corporației Abbvie se datorează în cea mai mare parte creșterii produselor utilizate în tratamentul hepatitei C.
Top 20 Volum MAT 1/2016 (aprilie 2015 - martie 2016)
În volume, componența principalelor 10 corporaţii pentru ultimele 12 luni nu se modifică în comparație cu trimestrul anterior, pe primul loc
fiind Sanofi (inclusiv Zentiva) cu 59,1 mil. unități, urmată de Sun Pharma (inclusiv Terapia) cu vânzări de 44,4 mil. unități și Servier (inclusiv
Egis) cu 29,8 mil. unități. Topul primilor 10 jucători este completat de Antibiotice cu 29,2 mil. unități, Alvogen (inclusiv Labormed) (28,5
mil. unități), Krka (24,5 mil. unități), Novartis (inclusiv Sandoz) cu 24,0 mil. unități, GlaxoSmithKline (23,4 mil. unități), Biofarm (19,7 mil.
unități) și Gedeon Richter (19,0 mil. unități).
1 inclusiv ZENTIVA
2 inclusiv SANDOZ
3 inclusiv EGIS
4 inclusiv TERAPIA
5 inclusiv LABORMED
NB: Aceste date estimează ieşirile de produse din farmacii către pacienţi; compararea ieşirilor produselor cu intrările acestora în farmacii sau cu cele privind importul / producţia locală a acestora este parţial incorectă (calculul valorilor şi cotelor de piaţă de mai sus este efectuat în preţuri de
achiziţie în farmacie, iar valorile de import sau producţie disponibile din alte surse sunt exprimate în general la preţuri de producător).