Să înțelegem ce se întâmplă

Data: 15/09/2022
cogito

dr. farm. Marian Pană

O scurtă incursiune în perioada 1990-2022 din partea unui participant direct este utilă și relevantă. Sunt destule aspecte de discutat.

De exemplu, prețul medicamentelor generice și al medicamentelor inovative. Genericele au devenit prea ieftine, iar inovativele tind să devină prea scumpe.

Piața farmaceutică din România s-a dezvoltat extraordinar în acești 32 de ani. Piața medicamentelor de specialitate va crește în fiecare an.

Industria farmaceutică (producători-distribuitori-farmacii) a fost atractivă ca angajator și am beneficiat de un boom în anii ‘90 și la începutul anilor 2000.

Dacă privim lanțul producător-distribuitor-farmacie observăm cum s-a strâns -prea tare- “șurubul” începând cu anul 2010. Adaosurile la medicamente sunt mici/foarte mici.

Dacă nu facem nimic -la nivel societal- o să ne trezim când vor “crăpa” farmaciile, dar va fi prea târziu. Din păcate, fenomenul se va întâmpla curând.

Reprezintă un exercițiu real de supraviețuire: cum să gestionezi o farmacie, cum să dai salariile, cum să achiți medicamentele, cum să plătești utilitățile?

Alte aspecte de discutat:

  • numărul de farmaciști
  • numărul de farmacii.

Suntem în media europeană cu numărul de farmaciști și suntem în topul european cu numărul de farmacii (indicatori raportați la 100.000 de locuitori). Ca să fie totul clar, o farmacie deservește 4,122 pacienți în Uniunea Europeană (cf. raport PGEU 2021), iar la noi o farmacie deservește aproximativ 2,500 pacienți.

Ce pot spune:

  • să avem o grijă deosebită cu numărul anual de absolvenți ai facultăților de farmacie.
  • sunt (prea) multe farmacii.

Vom reuși să rezolvăm anumite aspecte numai dacă avem o claritate de “cristal“. Există o soluție plauzibilă: trebuie să devenim “profesori“ în comunicarea bazată pe cunoaștere. Vom oferi servicii farmaceutice (pe care le oferim și acum) concetățenilor noștri, dar care vor fi remunerate. Așa este nevoie să se întâmple într-o societate civilizată, bazată pe valori si principii.

Singurul diferențiator pentru un farmacist va fi comunicarea bazată pe cunoaștere!

dr. farm. Marian Pană
amfiteatru

Mă concentrez pe farmacistul de comunitate, respectiv farmacia de comunitate. Nu trebuie să reinventăm roata. Doar sa ne uităm mai la Vest de noi și să înțelegem ce au făcut alții în ultima sută de ani. O să-mi permit să enumăr câteva probleme la care trebuie găsită o rezolvare cât mai rapidă.

...
univers farmaceutic
Acest site, numele sau si tot materialul inclus este copyright © Colegiul Farmacistilor din Romania (toate drepturile rezervate).
Reproducerea totală sau parțiala, și sub orice altă formă, tipărită sau electronică, sau distribuția articolelor se face numai cu acordul scris al autorului.
WebDesign by Incorom