Gala Farmacistilor
Noi oportunități pentru studenții farmaciști - proiectul Twinnet

Data: 18/11/2019
farmacie

Hîrjabă Alexandra Paula, Herciu Lorena Antoanina,
Societatea Studenților Farmaciști Iași


În acest an Societatea Studenților Farmaciști Iași a fost implicată în organizarea unui nou proiect de mobilități studențești, intitulat Twinnet, care are ca scop încurajarea schimbului de experiențe între studenții farmaciști din diferite țări ale Europei. Acest proiect se bazează pe schimbul de experiențe sub o temă comună între două grupuri de studenți farmaciști din țări diferite și este organizat în ambele țări partenere. Astfel, viziunea Twinnet-ului este de a asigura un schimb constant de cunoștinte atât pe plan profesional, cât și cultural, si de a oferi o oportunitate de dezvoltare personală membrilor Asociatiei Europene a Studenților Farmaciști - European Pharmaceutical Students' Association (EPSA).

Proiectul Twinnet s-a desfășurat în colaborare cu studenții din cadrul Faculté des Sciences Pharmaceutiques et Biologiques, Rennes, Franța și a Federației Studenților Farmaciști din România. Tema comună aleasă de către ambele societăți studențești “Therapeutic versus toxic potential of plants” a fost dezbătută în două perioade (mai și octombrie 2019) în cele două centre universitare partenere, în cadrul acestui proiect fiind implicați aproximativ 30 de participanți din ambele țări. Astfel, prin abordarea unei teme comune de specialitate s-au observat diferențele dintre sistemele de educație din domeniul farmaceutic, precum și rolul social și importanța unui farmacist în cele două țări. De asemenea, prin organizarea acestui schimb de experiențe, studenții sunt implicați in activități educaționale non-formale în urma cărora deprind numeroase abilități precum: comunicare, lucru în echipă, asumarea unor responsabilități și capacitatea de gestionare a unui proiect.

Prima parte a proiectului s-a desfasurat in perioada 15-19 mai 2019 și a constat in participarea studenților francezi la programul educațional specific organizat în Iași. Pe parcursul acestor zile, ei au avut oportunitatea de a aprofunda cunoștințele despre tema comună aleasă prin numeroasele workshop-uri coordonate de cadre didactice de la Facultatea de Farmacie din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași și a întelege ce presupune profesia de farmacist din perspectiva țării noastre.

De asemenea, programul social organizat le-a permis participanților să viziteze și să cunoască orașul nostru, familiarizându-se atât cu obiectivele turistice și culturale, cât și cu bucătăria tradițională românească.

_

A doua perioadă de desfășurare a proiectului a fost 8-12 octombrie 2019, aceasta având loc în orașul Rennes, Franța. Diferențele importante remarcate în urma discuțiilor referitoare la profesia de farmacist au fost în special legate de programul educațional și durata studiilor de licență, acestea desfășurându-se în Franța pe parcursul a 12 semestre (6 ani). La sfârșitul celui de-al patrulea an, studenții au posibilitatea de a-și alege una dintre cele 3 specializări: farmacie de circuit deschis, farmacie de circuit închis sau industrie, urmând ca pe parcursul ultimilor doi ani de studii să fie instruiți în acest sens. Programul educațional realizat de organizatorii francezi ai proiectului Twinnet a constat în participarea la diferite cursuri din cadrul specializărilor amintite, precum prezentarea profesiei de farmacist din perspectiva farmaciei comunitare și a farmaciei de circuit închis, sau vizite științifice precum cea de la compania Biotrial, companie ce se ocupă cu efectuarea studiilor clinice în faza I. Această vizită a fost foarte interesantă, deoarece în cadrul acesteia ni s-a explicat care este efectiv rolul farmacistului în clinică, dar și atribuțiile acestuia pe perioada desfășurării testelor clinice.

Atribuțiile farmacistului sunt reprezentate în principal de prepararea unei forme farmaceutice eficiente pentru substanța activă provenită de la furnizor, care va fi apoi utilizată în faza clinică. Astfel, după administrarea formei farmaceutice dezvoltate pacienților, farmacistul trebuie să stabilească doza de administrare a pacientului, să monitorizeze starea pacientului după fiecare doză administrată, și să înregistreze eventualele reacții adverse apărute. Totodată, ni s-a prezentat și procesul de formulare a medicamentelor într-o boxă sterilă, în această companie, acesta fiind realizat de către doi farmaciști cu roluri diferite: unul se ocupă cu prepararea, în timp ce celălalt supraveghează și înregistrează etapele de lucru.


Un aspect important legat de profesia de farmacist, constatat prin intermediul temei alese, este obligativitatea cunoașterii și diferențierii speciilor de ciuperci, în eventualitatea cererii de către pacient farmacistului. Astfel, studenții farmaciști din Iași au participat activ la recoltarea și identificarea speciilor de ciuperci din apropierea orașului Rennes, în cadrul cursului de micologie oferit de profesorii facultății partenere, alături de ceilalți studenți francezi.


Proiectul Twinnet, prin structura sa, le oferă participanților ocazia de a se dezvolta atât pe plan profesional, cât și personal, prin intermediul programelor educaționale și sociale. În urma acestui proiect, participanții din ambele țări și-au dezvoltat cunoștințele despre potențialul terapeutic și toxic al diferitelor plante și cum aceste informații îi pot ajuta pe viitor în profesia de farmacist. Totodată, au fost dezbătute diferențele și asemănările profesiei de farmacist din cele două țări cu scopul de a forma o imagine cât mai complexă și ideală a farmacistului european.

Irina Cazacu1,2, Cristina Mogoșan1,2
1Disciplina de Farmacologie, Fiziologie și Fiziopatologie, Facultatea de Farmacie, UMF ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca,2Centrul de Cercetări privind Informarea asupra Medicamentului, UMF ”Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca
stiinte farmaceutice

Medicamentele reprezintă o componentă majoră a medicinei moderne, iar farmacoepidemiologia este știința care studiază utilizarea și efectele medicamentelor la populații largi. Domeniul datează din anii 1960 și era cunoscut atunci sub denumirea de ”epidemiologie farmaceutică”. Dezvoltarea farmacoepidemiologiei a avut la bază conștientizarea faptului că efectele medicamentelor observate în studiile clinice randomizate nu sunt întotdeauna aceleași cu cele întâlnite în practica zilnică reală; a contribuit de asemenea și atenția tot mai crescută asupra siguranței și eficacității medicamentelor (1). ...
Marian Pană
cogito

Ce ne propunem -ca societate- să facem cu sănătatea?

Trebuie să luăm o DECIZIE: cât alocăm % pentru sănătate din PIB (produs intern brut)? DECIZIE pe care este nevoie s-o respectăm -să nu fim caraghioși ca la educație! Să ne ținem de DECIZIA luată până la îndeplinirea ei. Cu DISCIPLINĂ si PERSEVERENȚĂ.

Factorii decidenți consideră sănătatea o prioritate, dar fără să acorde o finanțare sustenabilă.

Este bine-cunoscută o cugetare profundă: înțelegi bine cum se “comportă” un popor după cum își educă copiii și își îngrijește pacienții.

Aștern pe hârtie câteva idei care ne-ar putea ajuta ...
univers farmaceutic
Acest site, numele sau si tot materialul inclus este copyright © Colegiul Farmacistilor din Romania (toate drepturile rezervate).
Reproducerea totală sau parțiala, și sub orice altă formă, tipărită sau electronică, sau distribuția articolelor se face numai cu acordul scris al autorului.
WebDesign by Incorom