Mașinile autonome - Revoluționarea traficului rutier

Data: 06/09/2021
orizonturi

Mihai Peca,
trainer ECDL România

Conceptul de mașină autonomă a devenit în ultima vreme o idee comună și un vis pe care îl împărtășesc tot mai mulți producători de automobile din întreaga lume. Dacă în urmă cu câțiva ani discuția despre călătoriile autonome era de domeniul fantasticului, în ultima vreme posibilitatea de a beneficia de o astfel de experiență a devenit tot mai accesibilă.

Astfel, în anul 2014, SAE (Society of Automotive Engineers), a elaborat o clasificare a acestor automobile și a definit șase niveluri de automatizare. Această inițiativă a venit ca o urmare a nevoii de creare a unui limbaj comun între beneficiari și reprezentanții industriei auto.

Nivelurile erau definite în fapt ca niveluri de interacțiune a șoferului cu automobilul. Pornind de la clasificarea de LEVEL 0 (nivelul în care șoferul se ocupă de tot ce înseamnă condusul autovehiculului) și ajungând până la capacitatea sistemului autonom de a prelua toate responsabilitățile șoferului (automatizare completă- LEVEL 5). Ultimul nivel de clasificare, LEVEL 5, este un nivel în care mașina poate prelua integral comanda, în orice scenariu de condus iar șoferul poate chiar să lipsească complet din vehicul. În aceasta etapă pot chiar să lipsească pedalele și volanul.

Pentru a înțelege mai bine acest concept, atunci când discutăm despre o mașină autonomă, ne referim la un vehicul capabil să interacționeze cu mediul și să opereze comenzi în funcție de anumite scenarii fără implicarea șoferului.

Funcționarea acestor mașini se bazează pe utilizarea unor senzori, dar și a diferitelor elemente de acționare, algoritmi și procesoare software puternice capabile să anticipeze un scenariu complex.

Pe lângă senzori, autovehiculele sunt echipate cu camere video care captează imagini și care pot detecta luminile semafoarelor, pot de asemenea să citească semnele de circulație și pot monitoriza vehiculele din jur sau pietonii.

Cu ajutorul senzorilor mașina este capabilă să măsoare distanțe, să detecteze curbe și chiar alte obstacole aflate în proximitate.

Toate aceste date sunt evaluate constant de către un software care creează un traseu și trimite instrucțiuni către elementele care controlează accelerația, frâna și direcția. În această etapă intervin și algoritmii care se ocupă cu modelarea predictivă a unui traseu și care ajută software-ul să realizeze un traseu sigur pentru vehicul.

Beneficiile aduse de această tehnologie sunt nenumărate și pot avea un impact major asupra calității vieții.

Gândiți-vă ce beneficii pot avea pentru persoanele vârstnice sau persoanele cu handicap care pot avea un nivel de independență mult mai mare.

De asemenea pot prelua activiăți precum transportul mărfurilor sau persoanelor pe distanțe mari. Astfel aceste vehicule pot să ofere o alternativă mai sigură și mai ieftină pentru transporturi.

Aceste vehicule au un impact pozitiv și asupra mediului și a siguranței în trafic, reducând emisiile de dioxid de carbon, dar pot și să scadă situațiile de congestionare a traficului și chiar reducerea numărului de victime ale accidentelor rutiere prin creșterea siguranței.

Desigur, pe lângă beneficiile aduse de aceste automobile inteligente există și o serie de dezavantaje de care trebuie să ținem cont.

În prezent una dintre problemele cele mai discutate este cea a locurilor de muncă ce se bazează exclusiv pe activități în care oamenii sunt cei care conduc autovehiculele. De exemplu, un domeniu asupra căruia dezvoltarea mașinilor autonome poate avea un impact negativ din punct de vedere al locurilor de muncă este transportul de persoane sau chiar cel al transportului de mărfuri. Bineînțeles, o astfel de schimbare nu se va petrece prea curând, dar trebuie luată în seamă pentru că evoluția din ultima vreme ne duce tot mai mult cu gândul la acest scenariu.

O altă problemă este legată de partea morală a deciziilor pe care le poate lua o mașină autonomă. Ce s-ar întâmpla în cazul în care un pieton neatent va ieși în fața unei mașini de acest tip? Ce decizie va lua autovehiculul? Va vira către trotuar încercând să evite impactul sau către mașinile de pe contrasens?

Nu trebuie uitată și siguranța mașinilor. Cu cât au devenit mai sofisticate, cu atât partea software a devenit mai ”ofertantă” și pentru hackeri. În momentul de față o mașină închisă într-un garaj care prezintă elemente de securitate ridicate se află în siguranță. Dar ce se va întâmpla atunci când mașinile autonome vor putea fi operate prin computer hacking la distanță?

În prezent mașinile autonome reprezintă clar revoluția de care traficul rutier ar avea nevoie, dar totuși există aspecte care pot fi îmbunătățite. Cât mai durează până când vom putea să ne cumpărăm o astfel de mașină, probabil nimeni nu poate anticipa, dar cu siguranță putem să ne bucurăm de fiecare salt pe care tehnologia îl face în acest sens.

Prof. dr. Gabriel Hancu
Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Tîrgu Mureș
Facultatea de Farmacie, Disciplina Chimie farmaceutică
punctul pe i

2024 a debutat în lumea farmaceutică cu histeria eliberării antibioticelor. Presa prost informată, ca de obicei, a amplificat problema, iar pacienții nu au înțeles nimic, poate nici unii dintre farmaciști sau medicii prescriptori. Ordinul Ministerului Sănătății, menit să reglementeze eliberarea antibioticelor în România, a stârnit dezbateri aprinse cu privire...

...
Ioan-Aurel Pop
reteta de cultura

Nu se știe în detaliu prin ce mecanisme ale minții ne atrage trecutul, dar fenomenul este incontestabil, chiar dacă unii dintre noi detestă (sau afirmă că detestă) acest lucru. O explicație generală există și este arhicunoscută: istoria reprezintă viața oamenilor trăitori în trecut, iar viața este esența „trestiei gânditoare” numite om. Cum să nu fim atrași de viață, adică de noi înșine, de soarta noastră ...
univers farmaceutic
Acest site, numele sau si tot materialul inclus este copyright © Colegiul Farmacistilor din Romania (toate drepturile rezervate).
Reproducerea totală sau parțiala, și sub orice altă formă, tipărită sau electronică, sau distribuția articolelor se face numai cu acordul scris al autorului.
WebDesign by Incorom