O scurtă incursiune în perioada 1990-2022 din partea unui participant direct este utilă și relevantă. Sunt destule aspecte de discutat.
De exemplu, prețul medicamentelor generice și al medicamentelor inovative. Genericele au devenit prea ieftine, iar inovativele tind să devină prea scumpe.
Piața farmaceutică din România s-a dezvoltat extraordinar în acești 32 de ani. Piața medicamentelor de specialitate va crește în fiecare an.
Industria farmaceutică (producători-distribuitori-farmacii) a fost atractivă ca angajator și am beneficiat de un boom în anii ‘90 și la începutul anilor 2000.
Dacă privim lanțul producător-distribuitor-farmacie observăm cum s-a strâns -prea tare- “șurubul” începând cu anul 2010. Adaosurile la medicamente sunt mici/foarte mici.
Dacă nu facem nimic -la nivel societal- o să ne trezim când vor “crăpa” farmaciile, dar va fi prea târziu. Din păcate, fenomenul se va întâmpla curând.
Reprezintă un exercițiu real de supraviețuire: cum să gestionezi o farmacie, cum să dai salariile, cum să achiți medicamentele, cum să plătești utilitățile?
Alte aspecte de discutat:
Suntem în media europeană cu numărul de farmaciști și suntem în topul european cu numărul de farmacii (indicatori raportați la 100.000 de locuitori). Ca să fie totul clar, o farmacie deservește 4,122 pacienți în Uniunea Europeană (cf. raport PGEU 2021), iar la noi o farmacie deservește aproximativ 2,500 pacienți.
Ce pot spune:
Vom reuși să rezolvăm anumite aspecte numai dacă avem o claritate de “cristal“. Există o soluție plauzibilă: trebuie să devenim “profesori“ în comunicarea bazată pe cunoaștere. Vom oferi servicii farmaceutice (pe care le oferim și acum) concetățenilor noștri, dar care vor fi remunerate. Așa este nevoie să se întâmple într-o societate civilizată, bazată pe valori si principii.
Singurul diferențiator pentru un farmacist va fi comunicarea bazată pe cunoaștere!
Legenda urbană spune că pacientul intră în farmacie și cere o cutie de Augmentin, iar farmacistul...
...