Anul 2015 a însemnat aniversarea a 50 de ani de legislație farmaceutică în UE, care a început cu Directiva 65/65. Cadrul legal al
	UE de astăzi în domeniul medicamentului de uz uman garantează standarde înalte de calitate și siguranță, fiind într-o dinamica alertă a
	evoluției sale. Obiectivul esențial al normelor	care reglementează producția, distribuția și utilizarea medicamentelor îl constituie
	protejarea și promovarea sănății publice în UE.	Directiva 83/2001/CE, modificată continuu de-a lungul anilor, a instituit codul comunitar
	în domeniul medicamentului de uz uman. Este transpusă în legislația națională prin Legea 95/2006 privind reforma în domeniul
	sănătății, cu modificările și completările ulterioare, Titlul XVIII-Medicamentul.
	În contextul general de abordare de către Comisia Europeană a problematicii unor sisteme de sanatate eficace, accesibile și
	reziliente, Agenția Naționala a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM) este implicată în:
	
I. Sprijinirea consolidării eficacității sistemelor de sănătate, a calității asistenței	medicale, inclusiv a siguranței pacienților
	De importanță majoră în evoluția legislației UE sunt directivele care au modificat Directiva 83/2001/CE, respectiv Directiva 84/2010/ UE, care înseamnă o nouă abordare în
	farmacovigilență și Directiva 62/2011/UE, care	prevede masuri armonizate pentru evitarea pătrunderii medicamentelor falsificate în lanțul autorizat de distribuție. Ambele
	directive au fost transpuse în Legea 95/2006. ANMDM este partenerul echidistant al tuturor reprezentanților industriei farmaceutice	și distribuției, cu care cooperează pentru
	asigurarea implementării în România a acestor reglementări. Specialiștii din industrie implementează continuu cerintele din ce în ce mai riguroase privind respectarea regulilor de
	bună practică de fabricație (GMP), precum și obligațiile ce le revin pentru medicamentele pentru care dețin autorizație de punere pe piață (APP), în ceea ce privește farmacovigilența.
	Prezentarea sistemului de gestionare a riscurilor, a planului de gestionare a riscurilor,a sistemului de farmavovigilență, a dosarului standard al sistemului de farmacovigilență,
	reprezintă tot atâtea obligații impuse din 2012, de la implementarea noii directive de farmacovigilență.
	Directiva 62/2011/UE impune, printre altele:
	• confirmarea scrisă a faptului că producătorul	medicamentului a verificat respectarea de către	producătorul substanței active și a excipienților,
	a principiilor și recomandărilor de bună practică de fabricație (GMP) prin realizarea de audituri;
	• informarea imediată a autorității competente și a titularului de APP dacă obține informații conform cărora medicamentele care fac
	obiectul autorizației sale de fabricație sunt sau sunt suspectate a fi falsificate;
	• verificarea înregistrării de către autoritatea competentă din statul membru în care sunt stabiliți, a producătorilor,	importatorilor sau a distribuitorilor de la
	care se obțin substanțele active;
	• verificarea autenticitătii și a calitătii	substanțelor active și a excipienților.
	• aplicarea elementelor de siguranță
	Regulamentul delegat al UE 161/9.02.2016 stabilește norme detaliate pentru elementele de sigurantă care vor aparea pe ambalajul
	medicamentelor de uz uman. Identificatorul unic	(un cod de bare bidimensional) și dispozitivul
	de protecție împotriva modificarilor ilicite vor asigura identificarea și autentificarea
	medicamentelor, prevenind pătrunderea medicamentelor falsificate în lanțul legal de
	aprovizionare (fabricant, distribuitori angro,	farmacii și spitale). Deținătorii de APP sunt
	obligați să introducă elementele de siguranță pe ambalajul majorității medicamentelor care se eliberează pe bază de prescripție medicală (Rx) și
	al unor OTC, nu mai târziu de 9 februarie 2019.
	
	
	
ANMDM, membră a rețelei Autorităților Naționale Competente (ANC) coordonate de Agenția Europeană a Medicamentului (EMA),monitorizează implementarea legislației UE:
	a. în cadrul activitătții de evaluare științifică a documentației de autorizare în Procedura Națională (PN), Procedurile Europene (de recunoaștere mutuală -MRP
	și descentralizată -DCP), privind calitatea, eficacitatea și siguranța medicamentelor
	Se dispune de o legislație specifică natională: Hotărâri ale Consiliului Științific (HCS) al ANMDM și Ordine ale Ministrului Sănătății (OMS), aliniată la ghiduri europene de profil, actualizate periodic.
	
	
b. în cadrul activității de farmacovigilență,prin promovarea noii legislații
	De evidențiat, în acest sens, este apelul constant la raportarea de reacții adverse adresat profesioniștilor din sănătate și pacienților. Toate modulele de ghidare -
	guideline modules (Good Vigilance Practice – GVP modules) se aplică de către DAPP, EMA și ANMDM (adoptate prin HCS al ANMDM).
	
c. în cadrul activității de aprobare a	cererilor de autorizare de desfășurare	studii clinice în România și a unităților
	destinate acestei activități.
	Cadrul de reglementare curent:
	• Directiva 20/2001/CE transpusă prin
	OMSP 904/2006)
	• Ghiduri Europene și ICH implementate
	prin HCS al ANMDM
	• Ghiduri specifice naționale
	Conform calendarului de implementare a
	portalului UE și a bazei de date UE pentru
	studiile clinice, Regulamentul UE Nr 536/ iunie
	2014 devine aplicabil din octombrie 2018.
	Directiva 2001/20/CE, respectiv în
	România OMSP 904/2006, nu se vor mai
	aplica începand cu octombrie 2021.
	Noul Regulament aduce modificări
	semnificative în autorizarea studiilor
	clinice, similar PE de autorizare:
	• procedura simplă de depunere a
	cererilor și a dosarului de autorizare
	printr-un portal unic european
	• baza de date unică, care simplifică și
	facilitează fluxul de informații
	• procedura de cooperare în evaluare între SM
	• o singura decizie per Stat Membru
	• transparenta crescuta a datelor
	
	Grupul de lucru constituit din reprezentanți ai ANMDM și ARPIM va asigura pregătirea legislației secundare pentru implementarea în
	România a Regulamentului UE 536/2014.
	
d. în cadrul activității de inspecție
	farmaceutică prin monitorizarea respectării
	Regulilor de Bună Practică de Fabricație (GMP),
	Regulilor de Bună Practică de Distribuție
	(GDP), Regulilor de Bună Practică în Studiul
	Clinic (GCP), Regulilor de Bună Practică în
	Farmacovigilență (GVP)
	Cadrul legal este asigurat de Regulamente
	UE direct aplicabile și de legislația națională
	specifică (OMS și HCS aliniate la ghidurile
	europene de profil (actualizate periodic).
	
	
e. în cadrul activității de monitorizare a implementării în România a Deciziilor Comisiei Europene (CE) și a pozițiilor
	adoptate prin consens de Grupul de coordonare a procedurilor de recunoaştere mutuală şi	descentralizată (CMDh) al organismului Șefii
	Agentiilor Medicamentului (HMA), referitoare la siguranta medicamentelor de uz uman
	Decizia CE autorizează sau respinge APP în caz de risc de sănătate publică. De asemenea, printr-o
	Decizie CE sau printr-un acord prin consens al Grupului de coordonare a procedurilor de
	recunoaştere mutuală şi descentralizată (CMDh) se menține, se modifică, se suspendă sau se
	retrage APP pentru un anumit medicament/clasa de medicamente în UE, după finalizarea procedurii de arbitraj (referral) de către EMA,
	ca urmare a unor probleme de siguranţă care au impus reevaluarea raportului beneficiu/risc.
	
f. în cadrul activității de control al calitătii
	medicamentului de sinteză și biologic
	
	Legislația UE face o distincție netă între
	medicamentul de sinteză și medicamentul
	biologic, pentru care ANC cer testarea
	independentă, serie de serie, înainte de
	punerea pe piață.
	Procedura administrativa a UE privind eliberarea
	oficială a seriilor de medicamente biologice
	(OCABR) a fost adoptată în România prin HCS
	al ANMDM în 2012. Procedura OCABR
	• se aplică medicamentelor imunologice
	fabricate în România, țări terțe sau SM ale UE în
	care nu a fost efectuată eliberarea oficială a seriei
	de către o ANC și pentru care comercializarea se
	face numai în România
	• OCABR cere recunoaștere mutuală a rezultatelor
	în UE (o testare e valabilă pentru 28 țări)
	• OCABR se adaugă controlului efectuat
	de fabricant.
	
	
g. În urmărirea îndeplinirii obligației
	de serviciu public de către DAPP/
	distribuitorii angro pentru eliminarea
	disfuncțiilor în aprovizionarea cu
	medicamente a populației din România
	Legislatia UE prevede obligaţia deținătorilor
	de APP și a distribuitorilor angro de a asigura
	permanent o gamă adecvată de medicamente
	şi de a livra cantităţile solicitate în cel mai scurt
	termen de la primirea comenzii.
	OMS 456/2013 cu modificările și completările
	ulterioare a suspendat temporar exportul
	paralel pentru unele medicamente cu risc de
	discontinuitate pe piața farma.
	• ANMDM s-a implicat în propunerea de
	reglementări privind detalierea obligației de
	serviciu public.
	• ANMDM efectuează inspecții inopinate
	pentru verificarea respectării Regulilor de Bună
	Practică de Distribuție
	• ANMDM răspunde solicitarilor trimise pe
	lipsamedicament@anm.ro și medicamentelipsa.ro
	• ANMDM publică pe website Notificări
	discontinuitate medicamente (informații
	privind notificările primite de la deținătorii
	de APP referitoare la întreruperea
	temporară sau permanentă a comercializării
	unui medicament în România).
	
II. Creșterea accesibilității sistemelor de
	sănătate
	Prin HG 315/2014, ANMDM a devenit
	autoritatea națională competentă în domeniul
	evaluării tehnologiilor medicale (ETM),
	colaborând cu MS și CNAS la elaborarea listei
	cu medicamente de uz uman din Nomenclatorul
	medicamentelor de uz uman de care beneficiază
	asiguraţii pe bază de prescripţie medicală, cu
	sau fără contribuţie personală.
	Realizările în această direcție sunt demne
	de a fi evidențiate: OMS Nr. 861 din
	iulie 2014, cu modificările ulterioare a
	aprobat criteriile aplicabile în procesul de
	evaluare privind includerea/neincluderea/
	excluderea medicamentelor în/din lista de
	medicamente compensate și gratuite.
	ETM pentru modificarea listei a devenit un
	proces continuu din 2014. De la preluarea
	activității de ETM până în prezent au avut
	loc 6 modificari ale HG 720/2008.
	
ANMDM urmărește în continuare:
	• prevenirea, în limita sa de competență,
	a contrafacerii medicamentelor, la care se
	adaugă pregătirea sistemului național pentru
	implementarea actelor delegate privind
	identificatorul unic pentru medicamente;
	• continuarea și îmbunătățirea activității de
	evaluare a tehnologiilor medicale;
	• pregătirea din timp a legislației secundare
	care să asigure implementarea, la nivel național,
	a Regulamentului de studii clinice, odata ce
	portalul EMA pentru studii clinice va deveni
	funcțional (preconizat pentru 2018);
	• întărirea activității de farmacovigilență și de
	inspecție farmaceutică, în acord cu eforturile
	depuse în acest sens la nivelul EMA
	• stabilirea unei politici adecvate de
	intervenție pentru evitarea riscului de
	discontinuitate a aprovizionării pieței
	farma cu anumite medicamente.