„În închisoare nu existau zile,
	ci doar ore“
	
	Am avut în faţa mea un om care știe ce e
	infernul. Şi nici măcar nu trebuia să îl
	fi citit pe Dante.
	
	     A intrat tânăr în închisoare și a ieșit
	bătrân. Pentru că fenomenul Pitești a
	schingiuit mai cu seamă sufletul.
	
	
	     „În închisoare nu existau zile, ci doar
	ore“ spune istoricul Ciuceanu. Privește
	în gol, în neantul de unde a crezut că
	nu se va mai întoarce. Trăiește și acum
	în vremea aceea. Se înviorează însă
	când rostește numele camarazilor și se
	revoltă când trebuie să spună numele
	torționarilor. De fel vorbește încet, firav,
	cuvintele nu sunt rostite clar și de multe
	ori terminația lor îi scapă, lăsându-te să
	le ghicești în contextul dat.
	
	
	
	„Istoria nu are timp, ci doar o veșnică
	picurare de oameni și întâmplări“ - Radu
	Ciuceanu, istoric
	
	
	     
	Dar când îi vin pe buze torționarii,
	mimica se schimbă brusc și numele
	acelea se aud clar și răspicat; fiecare
	consoană și vocală își are rostul și
	locul ei și vocea sa capătă rezonanțe
	nebănuite. Le spune numele și locul de
	unde erau, ar fi în stare să le facă biografia
	pe loc și totul mă duce cu gândul la o
	invocare. E ca și cum și-ar dori ca aceștia
	să se materializeze acolo, printre noi…
	
	     
	Radu Ciuceanu este unul dintre
	studenții ce au trecut pe la Pitești. A trecut
	prin fenomenul groazei și nu știi de
	unde mai are puterea memoriei timpurilor
	în care au fiert în smoală.
	
	     
	Erau tineri și aveau aripi. Au fost
	închiși ca să nu le mai aibă. Niciodată!
	
	     
	Erau tineri și plini de elan. Au fost
	închiși ca să se târâie!
	
	     
	Erau tineri și inteligenți. Au fost
	închiși ca să nu mai aibă idei!
	
	     
	Erau tineri și credincioși „în alte
	forțe și în Dumnezeire“ spune el. Au
	fost torturați ca să nu mai creadă decât
	în forța întunericului și această nouă
	credință să și-o strige deopotrivă cu
	renegarea
	religiei, a familiei, a tot ce
	aveau mai sfânt.
	
	
	
„Au vrut să distrugă tineretul,
	să termine osatura acestei țări“
	
	800 de tineri studenți încarcerați în
	temnița Diavolului. Cobaii unui experiment
	dement, care pe pământul românesc
	a prins viață, că ce nu poate fi posibil acolo
	unde un cioban avertizat de moarte își
	pregătește groapa jelind cu oaia sa, iar un
	zidar își ucide copilul nenăscut și soția?!
	…unde oamenii se uită peste gardul vecinului
	pentru a-i număra caprele și unde
	imnul de stat e un bocet ce nu mai trezește
	pe nimeni niciodată din somnul cel mai
	adânc dormit vreodată de vreo nație pe
	pământ. Și uite ce monștri naște somnul
	unei națiuni.
	
	     
	„Faptul că am fost 800 de studenți
	închiși la Pitești să știți că înseamnă foarte
	mult. Și să vă spun și de ce. Pentru că eram
	tineri. Au vrut să distrugă tineretul, să
	termine osatura acestei țări. De ce? Pentru
	că tânărul nu pune preț pe viața lui. El și-o
	oferă cu ușurință pentru o cauză. Poate nu
	știe încă să o prețuiască precum maturul
	sau bătrânul. Tânărul însă crede. În alte
	forțe și în Dumnezeire.“
	
	     
	Și este și normal ca 800 de studenți să
	însemne mult. Ar însemna și acum mult.
	Pentru că nu erau orice fel de tineri. Și nu
	oricare dintre studenți închiseseră ei. Erau
	conducătorii unei mișcări. Erau cei care
	se avântaseră într-o luptă a conștiinței și aveau certe calități de conducători de mase
	care i-ar fi urmat.		
	
	
Sinuciderea, ca ultim gest
	al demnității umane,
	în lupta cu demonii
	
	„Și nu atât suferința din închisoare
	contează. S-o lăsăm. Contează că am
	luptat acolo. Unii au putut trece pragul și
	au avut curajul să se sinucidă. Au murit
	cu demnitate. Îi invidiam pe aceștia“ mai
	spune istoricul Radu Ciuceanu.
	
	     
	Și ce reacție să ai în fața ușurinței
	cu care dă la o parte suferința de parcă
	ar fi simțit-o și trăit-o altcineva în locul
	lui? Lasă suferința ca pe-o bagatelă și
	își continuă discursul cu ardoare despre
	lupta din detenție și despre rezistența
	din închinsori: Pitești, Gherla, Jilava…
	
	     
	Și rămâne o dimensiune de neînțeles:
	sinuciderea ca ultim gest al demnității
	umane.
	
	     
	Într-o închisoare în care tinerii au
	fost cobaii unui experiment aproape
	necunoscut semenilor lor, care nu se știe
	din ce motive nu se predă azi în școli, și
	nici nu îl vedem în vreun memorial, sinuciderea
	era gestul maximei demnități.
	Și devenise motiv de invidie. „Despre
	suferința suportată acolo nu vreau să
	vă vorbesc. Nici măcar nu îndrăznesc
	să v-o sugerez!“ M-au speriat vorbele
		
			
 
		
	
	astea. Dacă nici măcar sugestia nu este
	posibilă, atunci ce a fost cu adevărat?!
	Vorbesc însă suficient ochii lui, privirea,
	și uneori, în unele momente, atitudinea
	trupului. Există răni ce nu mai pot fi vindecate
	niciodată. Și tare mă tem că nici
	măcar în lumea de dincolo, sau în oricare
	alte lumi ar mai pleca omul când se desprinde
	de pe pământ nu mai e posibilă
	vindecarea. Și cum să avem pretenția
	la vindecare dacă acei călai ce trăiesc și
	azi – că doar nu or fi supraviețuit numai
	victimele, nu sunt aduși în fața noastră,
	a tuturor? Dacă nici măcar acum, în al
	treisprezecelea ceas victimele nu își pot
	trage la răspundere călăii?!	
	
		
		
			
			Radu Ciuceanu
			
			Între 1948 și 1963 a fost deținut politic, după ce a activat timp de doi ani în Mișcarea
			Națională de Rezistență Anticomunistă din Oltenia.
			S-a născut la 16 aprilie 1928 în Arad și este doctor în istorie, Președintele Institutului Naţional
			pentru Studiul Totalitarismului.
			A fost închis timp de 15 ani în penitenciarele Piteşti, Craiova, Jilava, Văcăreşti, Dej, Ploieşti şi
			Gherla, fiind arestat pentru prima dată la vârsta de 20 de ani. El a fost condamnat la 15 ani de
			temniţă grea, ca şef de lot, alături de generalul Ioan Carlaonţ, pentru că ar fi pus bazele „unei
			organizaţii subversive cu caracter terorist, au achiziţionat armament, muniţie şi explozibil, cu
			scopul de a înlătura regimul şi de a lupta împotriva Uniunii Sovietice, prin acţiuni de sabotare
			şi insurecţie“. În timpul detenţiei, Ciuceanu a trecut prin „experimentul“ de la Piteşti şi prin
			demascările de la Gherla.
			„Fenomenul Pitești“ a reprezentat un experiment de reeducare ce consta în distrugerea
			psihică a individului. Această „operațiune“ a început în 1949, la închisoarea de la Pitești.
			Securitatea a pus la cale un plan pentru lichidarea rezistenței morale a deținuților politici,
			după modelul lui Anton Makarenko. Experimentul a încetat în anul 1952. Nici măcar în Gulagurile
			sovietice nu vom întâlni asemenea metode. Singurul stat unde vom putea observa
			procese similare de reeducare va fi China Maoistă, unde a existat un experiment asemănător
			în închisorile de la Pekin. Acolo, toți deținuții erau reeducați printr-un proces similar, urmând
			a deveni comuniști convinși. La Pitești și Pekin, sistemul de reeducare avea aceleași planuri,
			și anume transformarea deținuților în torționari și folosirea lor împotriva altor deținuți, până
			la atingerea scopului propus: reeducarea în spiritul comunist. Fenomenul Pitești a depășit în
			oroare, și nu în durată, reeducarea maoistă din închisorile de la Pekin.
		
 
	
	     
	Ar trebui făcut un proces moral pentru
	acei care încă mai aud glasul călăilor,
	încă își mai văd camarazii schingiuiți,
	încă își resimt durerea. Și mai presus
	decât toate este durerea sufletului.
	Impactul unei justiții morale ar reda nu
	numai demnitatea celor ce încă își mai
	duc amintirile acestea printre noi, dar ar
	fi un avertisment pentru toți că așa ceva
	nu trebuie să se mai întâmple și că nu
	vom lăsa să mai fie posibil!“