În perioada dificilă pe care o traversăm observăm o creștere exponențială a importanței pe care o au competențele digitale în viața noastră de zi cu zi. De asemenea, foarte mulți dintre noi am resimțit într-o oarecare măsură impactul pe care l-au avut măsurile de distanțare socială asupra activității noastre profesionale sau academice și am fost puși în situația să apelăm la utilizarea instrumentelor de lucru digitale.
Dar, oare câți au fost aceia care erau pregătiți cu adevărat pentru această schimbare de paradigmă? Câți dintre nou și-au păstrat nivelul productivității și au rămas la fel de eficienți chiar dacă au ”migrat” către mediul online?
Transferul activităților ”on site” în mediul online, va aduce de la sine și noi provocări pe care le putem depăși doar prin dobândirea de competențe adecvate.
În acest sens, Marian Pană spunea într-un articol publicat în revista ”Univers Farmaceutic” pe 24/03/2020, că din punctul său de vedere ”cheia viitorului stă în EDUCAȚIE”. Nu doar că sunt de acord cu această afirmație, dar o consider de o importanță vitală pentru vremurile ce vor veni și sunt convins că doar prin asumarea unei astfel de atitudini vom putea depăși provocările viitoare!
Competențele digitale vor reprezenta o componentă fundamentală a viitorului elev, student sau angajat, și vor face din aceștia ceea ce putem să numim ”cetățeni 2.0”. Dar care este de fapt bagajul minim de competențe pe care un astfel de cetățean va fi nevoit să îl aibă?
Fiecare dintre noi ne vom ajusta în funcție de aria de activitate și de interes, cu siguranță, dar cred că există totuși un set de competențe care vor fi necesare pe o scară largă în rândul oamenilor. Această ”alfabetizare digitată”, consider că va consta în:
- - Utilizarea serviciului de poștă electronică. Trimiterea, citirea și organizarea mesajelor fiind o componentă fundamentală în comunicarea cu profesorii, colegii de muncă sau instituțiile statului fiind mult ușurată în acest fel.
- - Navigarea pe internet și conștientizarea elementelor de securitate în mediul online. Mare parte a comerțului făcând pasul către mediul online ne vedem nevoiți să apelăm tot mai des la cumpărăturile la ”distanță”.
- - Elaborarea și pregătirea documentelor. Indiferent de domeniul de activitate cu toții vom fi nevoiți să creăm și să dezvoltăm documente în format digital.
Persoanele care vor utiliza computerul pentru activitățile profesionale sau educaționale, vor fi nevoiți să adauge acestui ”abc” și competențe cum ar fi: lucrul și comunicarea online, administrarea securității datelor, elaborarea prezentărilor digitale, editarea imaginilor, administrarea volumelor mari de date, pregătirea unor rapoarte complexe în format digital, etc.
Așadar, trebuie să înțelegem că vremurile se schimbă și odată cu ele și noi oamenii iar timp de zăbovit nu mai este.
Din acest motiv, pentru a fi siguri că ținem pasul cu ele, este necesar să ne concentrăm atenția pe dezvoltarea personală și pe dobândirea de noi competențe, care să ne transforme în oameni competitivi pentru viitor!