În acest context, în lucrarea de față am încercat să prezint, succint, atât profesiile reglementate cât și profesiile liberale (din categoria cărora face parte si profesia noastra) cât și funcțiile și natura juridică a ordinelor rofesionale (pe tabloul cărora este inclus și Colegiul Farmaciștilor, în România post-decembristă). De asemenea, pentru a demonstra unicitatea Colegiului Farmaciștilor, ca organism profesional, am încercat, să găsesc, răspunsul la întrebarea - pe care sunt convinsă că nu odată ați ridicat-o, dacă v-a fost sau nu încălcat dreptul (internațional și constituțional) la libertatea de asociere. Voi încerca, de asemenea, să prezint regimul juridic aplicabil ordinelor profesionale, referindu-mă la organizația profesională a farmacistilor, care, datorită puterilor conferite prin lege, intervine în reglementarea și controlul accesului farmacistului în profesie și în exercitarea ei.
PROFESIILE REGLEMENTATE ȘI PROFESIILE LIBERALE.
DREPTUL COMUN PENTRU PROFESIILE REGLEMENTATE
Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate în România.
Activitatea profesională reglementată reprezintă activitatea profesională pentru care accesul sau exercitarea în România este condiţionată, direct sau indirect, în conformitate cu legislaţia română în vigoare, de deţinerea unui document care să ateste nivelul de formare profesională.
Sunt considerate activităţi profesionale reglementate activităţile exercitate cu titlu profesional, dacă utilizarea unui astfel de titlu este rezervată doar titularilor unor documente care atestă nivelul de formare profesională. Sunt considerate, de asemenea, activităţi profesionale reglementate activităţile desfăşurate de membrii unei organizaţii profesionale, dacă organizaţia respectivă:
a) are ca obiectiv fundamental promovarea şi menţinerea unui nivel ridicat într-un anumit domeniu profesional;
b) este recunoscută prin legea română în vederea realizării acestui obiectiv;
c) eliberează membrilor săi un document care atestă nivelul de formare profesională;
d) impune membrilor săi respectarea unor reguli de conduită profesională elaborate de aceasta;
e) conferă membrilor săi dreptul de a folosi un titlu profesional sau abrevierea acestuia şi de a beneficia de un statut corespunzător nivelului de formare profesională.
Astfel, regăsim trei situații:
a) profesii reglementate pentru care această lege constituie dreptul comun, aplicat în completarea normelor speciale cuprinse în legile specifice fiecării profesii reglementate;
b) profesii reglementate pentru care se aplică exclusiv normele speciale cuprinse în legile specifice fiecărei profesii reglementate ( profesii reglementate la art.1 alin.3 din lege)
c) profesii reglementate pentru care se aplică exclusiv norme speciale cuprinse în legile specifice fiecărei profesii 9 care nu sunt enumerate nici în anexa 2 din lege).
PROFESIILE LIBERALE
Profesia liberală este, potrivit art.7 pct.34 din Codul fiscal, acea ocupație exercitată pe cont propriu de persoane fizice, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea și exercitarea profesiei respective.
PROFESIA DE FARMACIST:
Profesia de farmacist se exercită pe teritoriul României, în condiţiile Legii nr. 95/2006 republicată, de către persoanele fizice posesoare ale unui titlu oficial de calificare în farmacie, după cum urmează:
a) cetăţeni ai statului român;
b) cetăţeni ai unui stat membru al UE, ai unui stat aparţinând SEE sau ai Confederaţiei Elveţiene;
c) soţul unui cetăţean român, precum şi descendenţii şi ascendenţii în linie directă, aflaţi în întreţinerea unui cetăţean român, indiferent de cetăţenia acestora;
d) membrii de familie ai unui cetăţean al unuia dintre statele prevăzute la lit. b), aşa cum sunt definiţi de art. 2 alin. (1) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale UE şi SEE şi a cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
e) cetăţenii statelor terţe beneficiari ai statutului de rezident permanent în România;
f) beneficiari ai statutului de rezident pe termen lung, acordat de unul dintre statele prevăzute la lit. b).
Prin
titlu oficial de calificare în farmacie se înţelege:
a) diploma de farmacist, eliberată de o instituţie de învăţământ superior medico - farmaceutic acreditată din România;
b) adeverinţa de absolvire a studiilor, eliberată la cererea absolventului, ca urmare a finalizării complete a studiilor, valabilă până la eliberarea diplomei de licenţă, dar nu mai mult de 12 luni de la data emiterii;
c) certificatul de farmacist specialist, eliberat de Ministerul Sănătăţii;
d) diploma, certificatul sau un alt titlu de farmacist, eliberate conform normelor UE de statele membre ale UE, statele aparţinând SEE sau de Confederaţia Elveţiană;
e) [{*}] e) diploma, certificatul sau un alt titlu de farmacist, dobândite într-un stat terţ, de îndată ce titularul său are o experienţă profesională de 3 ani pe teritoriul statului care a recunoscut respectivul titlu de calificare, ori echivalate în România, în condiţiile legii. (literă modificată prin art. I pct. 51 din O.U.G. nr. 45/2016, în vigoare de la 2 septembrie 2016)
CONCLUZII:
Profesia de farmacist poate fi exercitată pe teritoriul României de persoanele prevăzute la art. 563 din Legea nr. 95/2006 republicată care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) deţin un titlu oficial de calificare în farmacie, prevăzut de lege;
b) nu se găsesc în vreunul dintre cazurile de nedemnitate sau incompatibilitate prevăzute de prezenta lege;
c) sunt apte din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei de farmacist;
d) sunt membri ai Colegiului Farmaciștilor din România.
Profesia de farmacist este o profesie reglementată, liberală, independentă şi se exercită pe baza certificatului de membru al Colegiului Farmaciștilor, în regim salarial şi/sau independent, cu respectarea prevederilor Legii nr.95/2006 republicată.
Profesia de farmacist se exercită pe bază de contract de muncă şi/sau contract de furnizare de servicii farmaceutice. Profesia de farmacist se exercită în regim independent, după înregistrarea la administraţia financiară din raza de domiciliu.
NATURA JURIDICĂ ȘI FUNCȚIILE ORDINELOR ROFESIONALE
Doctrina românească anterioară perioadei post-decembriste nu utilizează noțiunea de ordin profesional. Doctrina epocii se referea fie la ” asociațiuni închise„ fie la ” stabilimente publice”.
Literatura juridică actuală face referire la ” organizații profesionale” pe care le califică drept ” stabilimente de utilitate publică” – organisme neguvernamentale, autorizate însă de lege să presteze servicii publice, în regim de putere publică ( asimilate, din perspectiva contenciosului administrativ , autorităților publice).
În realitate, natura (statutul) juridic al acestor entități este similar: sunt persoane juridice înființate și organizate prin legi speciale și cărora le este aplicabil un regim juridic exorbitant, de drept public, derogatoriu de la dreptul comun.
În raport cu legislația actuală în vigoare, ca regulă generală, pentru profesiile reglementate pentru care Legea nr. 200/2004 constituie dreptul comun, ordinele profesionale reprezintă
autoritățile competente corespunzătoare respectivelor profesii reglementate ( așa cum sunt definite la art.3 alin.3 și anexa 3 din lege).
Aceeași este situație și pentru profesiile reglementate și ai căror membri fac parte din ordine profesionale, cărora nu li se aplică dispozițiile Legii nr. 200/2004, în temeiul legilor speciale privitoare la acele profesii reglementate.
PROFESIEI DE FARMACIST:
COLEGIUL FARMACIȘTILOR DIN ROMÂNIA
Potrivit art. 586 din Legea nr. 95/2006, Colegiul Farmaciștilor din România este organism profesional, apolitic, fără scop lucrativ,
de drept public, cu responsabilităţi delegate de autoritatea de stat, în domeniul autorizării, controlului şi supravegherii profesiei de farmacist ca profesie liberală, de practică publică autorizată.
Colegiul Farmaciștilor din România are autonomie instituţională în domeniul său de competenţă, normativ şi jurisdicţional profesional și cuprinde toţi farmaciştii care întrunesc condiţiile prevăzute la art. 563 lit. a), c) şi e), precum şi farmaciştii stabiliţi în România care întrunesc condiţiile prevăzute la art. 563 lit. b), d) şi f) şi care exercită profesia de farmacist în condiţiile Legii nr. 95/2006 republicată şi sunt înregistraţi la colegiile teritoriale.
Colegiul Farmaciștilor din România se organizează şi funcţionează pe criterii teritoriale, la nivel naţional şi judeţean, respectiv la nivelul municipiului Bucureşti.
Între Colegiul Farmaciștilor din România și colegiile teritoriale există raporturi de autonomie funcţională, organizatorică şi financiară, în condiţiile legii.
Colegiul Farmaciștilor din România reunește toți farmaciștii care exercită profesia pe teritoriul României, reunind toți membrii profesiei, adeziunea la acest organism profesional fiind obligatorie.
Ca regulă generală, libertatea de asociere, ca drept al omului, este consacrată internațional prin art. 20 din Declarație universală a drepturilor omului, prin art. 22 din Pactul Internațional relativ la drepturile civile și politice și la art. 11 din Convenția europeană a drepturilor omului.
În dreptul intern, la nivel constituțional, ca drept fundamental, dreptul de asociere este consacrat prin art.40 din Constituția revizuită și republicată.