Anul 2015 a însemnat aniversarea a 50 de ani de legislație farmaceutică în UE, care a început cu Directiva 65/65. Cadrul legal al
UE de astăzi în domeniul medicamentului de uz uman garantează standarde înalte de calitate și siguranță, fiind într-o dinamica alertă a
evoluției sale. Obiectivul esențial al normelor care reglementează producția, distribuția și utilizarea medicamentelor îl constituie
protejarea și promovarea sănății publice în UE. Directiva 83/2001/CE, modificată continuu de-a lungul anilor, a instituit codul comunitar
în domeniul medicamentului de uz uman. Este transpusă în legislația națională prin Legea 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătății, cu modificările și completările ulterioare, Titlul XVIII-Medicamentul.
În contextul general de abordare de către Comisia Europeană a problematicii unor sisteme de sanatate eficace, accesibile și
reziliente, Agenția Naționala a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM) este implicată în:
I. Sprijinirea consolidării eficacității sistemelor de sănătate, a calității asistenței medicale, inclusiv a siguranței pacienților
De importanță majoră în evoluția legislației UE sunt directivele care au modificat Directiva 83/2001/CE, respectiv Directiva 84/2010/ UE, care înseamnă o nouă abordare în
farmacovigilență și Directiva 62/2011/UE, care prevede masuri armonizate pentru evitarea pătrunderii medicamentelor falsificate în lanțul autorizat de distribuție. Ambele
directive au fost transpuse în Legea 95/2006. ANMDM este partenerul echidistant al tuturor reprezentanților industriei farmaceutice și distribuției, cu care cooperează pentru
asigurarea implementării în România a acestor reglementări. Specialiștii din industrie implementează continuu cerintele din ce în ce mai riguroase privind respectarea regulilor de
bună practică de fabricație (GMP), precum și obligațiile ce le revin pentru medicamentele pentru care dețin autorizație de punere pe piață (APP), în ceea ce privește farmacovigilența.
Prezentarea sistemului de gestionare a riscurilor, a planului de gestionare a riscurilor,a sistemului de farmavovigilență, a dosarului standard al sistemului de farmacovigilență,
reprezintă tot atâtea obligații impuse din 2012, de la implementarea noii directive de farmacovigilență.
Directiva 62/2011/UE impune, printre altele:
• confirmarea scrisă a faptului că producătorul medicamentului a verificat respectarea de către producătorul substanței active și a excipienților,
a principiilor și recomandărilor de bună practică de fabricație (GMP) prin realizarea de audituri;
• informarea imediată a autorității competente și a titularului de APP dacă obține informații conform cărora medicamentele care fac
obiectul autorizației sale de fabricație sunt sau sunt suspectate a fi falsificate;
• verificarea înregistrării de către autoritatea competentă din statul membru în care sunt stabiliți, a producătorilor, importatorilor sau a distribuitorilor de la
care se obțin substanțele active;
• verificarea autenticitătii și a calitătii substanțelor active și a excipienților.
• aplicarea elementelor de siguranță
Regulamentul delegat al UE 161/9.02.2016 stabilește norme detaliate pentru elementele de sigurantă care vor aparea pe ambalajul
medicamentelor de uz uman. Identificatorul unic (un cod de bare bidimensional) și dispozitivul
de protecție împotriva modificarilor ilicite vor asigura identificarea și autentificarea
medicamentelor, prevenind pătrunderea medicamentelor falsificate în lanțul legal de
aprovizionare (fabricant, distribuitori angro, farmacii și spitale). Deținătorii de APP sunt
obligați să introducă elementele de siguranță pe ambalajul majorității medicamentelor care se eliberează pe bază de prescripție medicală (Rx) și
al unor OTC, nu mai târziu de 9 februarie 2019.
ANMDM, membră a rețelei Autorităților Naționale Competente (ANC) coordonate de Agenția Europeană a Medicamentului (EMA),monitorizează implementarea legislației UE:
a. în cadrul activitătții de evaluare științifică a documentației de autorizare în Procedura Națională (PN), Procedurile Europene (de recunoaștere mutuală -MRP
și descentralizată -DCP), privind calitatea, eficacitatea și siguranța medicamentelor
Se dispune de o legislație specifică natională: Hotărâri ale Consiliului Științific (HCS) al ANMDM și Ordine ale Ministrului Sănătății (OMS), aliniată la ghiduri europene de profil, actualizate periodic.
b. în cadrul activității de farmacovigilență,prin promovarea noii legislații
De evidențiat, în acest sens, este apelul constant la raportarea de reacții adverse adresat profesioniștilor din sănătate și pacienților. Toate modulele de ghidare -
guideline modules (Good Vigilance Practice – GVP modules) se aplică de către DAPP, EMA și ANMDM (adoptate prin HCS al ANMDM).
c. în cadrul activității de aprobare a cererilor de autorizare de desfășurare studii clinice în România și a unităților
destinate acestei activități.
Cadrul de reglementare curent:
• Directiva 20/2001/CE transpusă prin
OMSP 904/2006)
• Ghiduri Europene și ICH implementate
prin HCS al ANMDM
• Ghiduri specifice naționale
Conform calendarului de implementare a
portalului UE și a bazei de date UE pentru
studiile clinice, Regulamentul UE Nr 536/ iunie
2014 devine aplicabil din octombrie 2018.
Directiva 2001/20/CE, respectiv în
România OMSP 904/2006, nu se vor mai
aplica începand cu octombrie 2021.
Noul Regulament aduce modificări
semnificative în autorizarea studiilor
clinice, similar PE de autorizare:
• procedura simplă de depunere a
cererilor și a dosarului de autorizare
printr-un portal unic european
• baza de date unică, care simplifică și
facilitează fluxul de informații
• procedura de cooperare în evaluare între SM
• o singura decizie per Stat Membru
• transparenta crescuta a datelor
Grupul de lucru constituit din reprezentanți ai ANMDM și ARPIM va asigura pregătirea legislației secundare pentru implementarea în
România a Regulamentului UE 536/2014.
d. în cadrul activității de inspecție
farmaceutică prin monitorizarea respectării
Regulilor de Bună Practică de Fabricație (GMP),
Regulilor de Bună Practică de Distribuție
(GDP), Regulilor de Bună Practică în Studiul
Clinic (GCP), Regulilor de Bună Practică în
Farmacovigilență (GVP)
Cadrul legal este asigurat de Regulamente
UE direct aplicabile și de legislația națională
specifică (OMS și HCS aliniate la ghidurile
europene de profil (actualizate periodic).
e. în cadrul activității de monitorizare a implementării în România a Deciziilor Comisiei Europene (CE) și a pozițiilor
adoptate prin consens de Grupul de coordonare a procedurilor de recunoaştere mutuală şi descentralizată (CMDh) al organismului Șefii
Agentiilor Medicamentului (HMA), referitoare la siguranta medicamentelor de uz uman
Decizia CE autorizează sau respinge APP în caz de risc de sănătate publică. De asemenea, printr-o
Decizie CE sau printr-un acord prin consens al Grupului de coordonare a procedurilor de
recunoaştere mutuală şi descentralizată (CMDh) se menține, se modifică, se suspendă sau se
retrage APP pentru un anumit medicament/clasa de medicamente în UE, după finalizarea procedurii de arbitraj (referral) de către EMA,
ca urmare a unor probleme de siguranţă care au impus reevaluarea raportului beneficiu/risc.
f. în cadrul activității de control al calitătii
medicamentului de sinteză și biologic
Legislația UE face o distincție netă între
medicamentul de sinteză și medicamentul
biologic, pentru care ANC cer testarea
independentă, serie de serie, înainte de
punerea pe piață.
Procedura administrativa a UE privind eliberarea
oficială a seriilor de medicamente biologice
(OCABR) a fost adoptată în România prin HCS
al ANMDM în 2012. Procedura OCABR
• se aplică medicamentelor imunologice
fabricate în România, țări terțe sau SM ale UE în
care nu a fost efectuată eliberarea oficială a seriei
de către o ANC și pentru care comercializarea se
face numai în România
• OCABR cere recunoaștere mutuală a rezultatelor
în UE (o testare e valabilă pentru 28 țări)
• OCABR se adaugă controlului efectuat
de fabricant.
g. În urmărirea îndeplinirii obligației
de serviciu public de către DAPP/
distribuitorii angro pentru eliminarea
disfuncțiilor în aprovizionarea cu
medicamente a populației din România
Legislatia UE prevede obligaţia deținătorilor
de APP și a distribuitorilor angro de a asigura
permanent o gamă adecvată de medicamente
şi de a livra cantităţile solicitate în cel mai scurt
termen de la primirea comenzii.
OMS 456/2013 cu modificările și completările
ulterioare a suspendat temporar exportul
paralel pentru unele medicamente cu risc de
discontinuitate pe piața farma.
• ANMDM s-a implicat în propunerea de
reglementări privind detalierea obligației de
serviciu public.
• ANMDM efectuează inspecții inopinate
pentru verificarea respectării Regulilor de Bună
Practică de Distribuție
• ANMDM răspunde solicitarilor trimise pe
lipsamedicament@anm.ro și medicamentelipsa.ro
• ANMDM publică pe website Notificări
discontinuitate medicamente (informații
privind notificările primite de la deținătorii
de APP referitoare la întreruperea
temporară sau permanentă a comercializării
unui medicament în România).
II. Creșterea accesibilității sistemelor de
sănătate
Prin HG 315/2014, ANMDM a devenit
autoritatea națională competentă în domeniul
evaluării tehnologiilor medicale (ETM),
colaborând cu MS și CNAS la elaborarea listei
cu medicamente de uz uman din Nomenclatorul
medicamentelor de uz uman de care beneficiază
asiguraţii pe bază de prescripţie medicală, cu
sau fără contribuţie personală.
Realizările în această direcție sunt demne
de a fi evidențiate: OMS Nr. 861 din
iulie 2014, cu modificările ulterioare a
aprobat criteriile aplicabile în procesul de
evaluare privind includerea/neincluderea/
excluderea medicamentelor în/din lista de
medicamente compensate și gratuite.
ETM pentru modificarea listei a devenit un
proces continuu din 2014. De la preluarea
activității de ETM până în prezent au avut
loc 6 modificari ale HG 720/2008.
ANMDM urmărește în continuare:
• prevenirea, în limita sa de competență,
a contrafacerii medicamentelor, la care se
adaugă pregătirea sistemului național pentru
implementarea actelor delegate privind
identificatorul unic pentru medicamente;
• continuarea și îmbunătățirea activității de
evaluare a tehnologiilor medicale;
• pregătirea din timp a legislației secundare
care să asigure implementarea, la nivel național,
a Regulamentului de studii clinice, odata ce
portalul EMA pentru studii clinice va deveni
funcțional (preconizat pentru 2018);
• întărirea activității de farmacovigilență și de
inspecție farmaceutică, în acord cu eforturile
depuse în acest sens la nivelul EMA
• stabilirea unei politici adecvate de
intervenție pentru evitarea riscului de
discontinuitate a aprovizionării pieței
farma cu anumite medicamente.