Fiind primul material pe 2023, am decis să mă gândesc la viitor, pe baza datelor pe care le avem în prezent. Având în vedere tendințele și progresele actuale în domeniul farmaceutic, aș putea identifica unele provocări potențiale cu care se pot confrunta farmaciștii în anii care vor urma.
Probabil că vom asista la o creștere a cererii de servicii de farmaceutice, acest lucru fiind strâns legat de îmbătrânirea populației, creșterea speranței de viață a pacienților cu boli cronice și extinderea conceptului de asistență medicală cu conștientizarea importanței proceselor de prevenție și asistență de sănătate primară la care participă farmacistul. Este posibil ca farmaciștii să fie nevoiți să găsească modalități de a gestiona un volum de muncă crescut, menținând în același timp servicii farmaceutice de înaltă calitate care să pună în prim plan pacientul.
Unele zone rurale din România au acces limitat la serviciile de sănătate, inclusiv la serviciile farmaceutice. Farmaciștii vor fi nevoiți să găsească modalități de a oferi îngrijire comunităților defavorizate și de a aborda disparitățile în accesul la asistență medicală a acestora. Deși în ultimii ani au absolvit “hoarde” de farmaciști, consecință a apariției de noi și noi facultăți de Farmacie, ca “ciupercile după ploaie” România are unul dintre cele mai scăzute proporții farmaciști practicieni/populație din Uniunea Europeană, ceea ce înseamnă că ar putea exista o lipsă de farmaciști disponibili pe piața muncii în viitorul nu prea îndepărtat.
Farmacistul trebuie să fie deschis pentru integrarea noilor tehnologii în activitatea lui profesională. Pe măsură ce noi tehnologii continuă să apară în domeniul sănătății, farmaciștii vor trebui să fie la curent cu cele mai recente progrese și să le integreze în practicile lor. Aceasta va include utilizarea instrumentelor digitale în practicile de sănătate. Implementarea acestora poate necesita instruire și educație profesională suplimentară pentru a rămâne la curent cu tendințele tehnologice și pentru a oferi în același timp servicii de înaltă calitate pacienților.
De asemenea trebuie să ținem cont de adaptarea la schimbările în politica de asistență medicală și farmaceutică. Politicile de asistență medicală se modifică în mod constant, iar farmaciștii trebui să rămână informați și să se adapteze la schimbările din reglementări. Cadrul de reglementare legislativă din România este în continuă schimbare și este imprevizibil, iar farmaciștii vor avea nevoie să se adapteze la noile reglementări și cerințe pentru furnizarea serviciilor de farmacie. Aceasta ar putea include adaptarea la noile modele de plată pentru serviciile farmaceutice sau implementarea de noi măsuri de calitate pentru a asigura siguranța pacienților și calitatea actului farmaceutic. Acest lucru poate impune farmaciștilor să își asume un rol mai activ în susținerea politicilor care sprijină profesia de farmacist și îngrijirea pacienților.
Ar trebui să vedem și extinderea rolului farmacistului în asistența de sănătate primară. Farmaciștii ar trebui să fie din ce în ce mai recunoscuți ca membri cheie ai echipei de asistență medicală, iar rolul lor în asistența medicală primară va continua să se extindă. Acest lucru ar putea implica furnizarea de servicii mai cuprinzătoare de gestionare a medicamentelor, colaborarea cu alți furnizori de asistență medicală pentru gestionarea bolilor cronice și participarea la inițiative de asistență sanitară preventivă.
O problemă importantă este abordarea penuriei de medicamente. Pandemia de COVID-19 a evidențiat problema lipsei de medicamente, iar farmaciștii vor fi nevoiți să continue să facă față acestei provocări în 2023. Acest lucru ar putea implica colaborarea cu producătorii și distribuitorii de medicamente pentru a aborda întreruperile lanțului de aprovizionare sau pentru a implementa opțiuni alternative de medicamente atunci când este necesar. Lipsa medicamentelor din farmacii este legată de întreruperile din lanțul global de aprovizionare a medicamentelor ceea ce poate afecta disponibilitatea medicamentelor în farmacii, reglementările, politicile și restricții guvernamentale și de constrângerile financiare ale unor farmacii acestea nepermițându-și să achiziționeze cantități mari de medicamente sau să mențină un stoc stabil.
Costul medicamentelor continuă să crească, iar farmaciștii ar putea avea nevoie să găsească modalități de a ajuta pacienții să gestioneze aceste costuri, oferind în același timp opțiuni de tratament eficiente. Acest lucru poate implica colaborarea cu furnizorii de asistență medicală și asiguratorii pentru a găsi opțiuni de tratament la prețuri accesibile sau oferirea de consiliere a pacientului cu privire la strategiile de economisire a costurilor.
Farmaciştii din România câştigă în general salarii mai mici în comparaţie cu farmaciştii din alte ţări europene, și cu alți profesioniști din domeniul sănătății din țară, ceea ce poate face dificilă recrutarea şi păstrarea profesioniştilor calificaţi. De asemenea farmaciştii din România pot avea oportunităţi limitate de avansare în carieră sau de specializare în comparaţie cu farmaciştii din alte ţări. Toate acestea sunt legate de condițiile economice generale ale țării, concurența ridicată între farmacii, reglementările guvernamentale care limitează prețurile medicamentelor și adaosul comercial din farmacii, ceea ce poate limita veniturile farmaciei și de practicile angajatorilor unii dintre aceștia putând acorda prioritate profiturilor față de salariile angajaților.
Profesia de farmacist din România se confruntă cu unele provocări în ceea ce privește percepția publicului și încrederea acestuia în capacitatea profesională a farmacistului, ceea ce poate face dificilă pentru farmaciști să construiască relații puternice bazate pe respect reciproc cu pacienții și alți furnizori de servicii medicale. Lipsa de credibilitate a profesiei de farmacist din România poate fi o provocare care afectează profesia în ansamblu, și este o problemă greu de rezolvat. Aceasta este legată de lipsa de transparență ce guvernează politica unor grupuri farmaceutice; educația limitată a unor pacienți aceștia neînțelegând pe deplin rolul farmaciștilor în asistența medicală, ceea ce poate duce la confuzii sau neînțelegeri cu privire la serviciile oferite de farmaciști; și de percepția practicilor bazate pe profit, unii pacienți putând vedea farmaciile ca fiind societăți comerciale care acordă prioritate profitului față de îngrijirea pacienților.
În general, farmacistul viitorului va trebui să fie adaptabil, inovator și deschis colaborării pentru a rezista cu succes acestor provocări potențiale ale viitorului.